3 weken reizen en de Big Five is rond! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu 3 weken reizen en de Big Five is rond! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu

3 weken reizen en de Big Five is rond!

Door: veraroos

Blijf op de hoogte en volg Vera

16 Mei 2011 | Zambia, Lusaka

Hoi allemaal,

De afgelopen drie weken heb ik samen met Roeland en daarna met mijn ouders genoten van de vakantie. Ik heb nog veel meer Zambia kunnen zien, wat is het toch een mooi land. Ik laat jullie graag meegenieten, hierbij alvast het verhaal. De foto’s en filmpjes voeg ik later toe.

Roeland kwam zaterdag de 23e aan. We zijn de volgende ochtend met de bus naar Livingstone gegaan. Op dit traject reis je met een voor hier erg moderne bus, met airco en genoeg zitruimte. Zes uur en een horrorfilm (overdag met kids in de bus, bizar!) later kwamen we in Livingstone aan. Je rijdt door het geweldige Zambiaanse landschap, oneindig veel groen en veel kleine dorpjes met rieten hutjes onderweg. Direct na aankomst bij het Italiaanse restaurant geluncht en daarna bij het Royal Livingstone op het sundeck een cocktail gedronken en naar ondergaande zon gekeken. Dat was een heerlijk begin van de vakantie.

De dag erna zijn we naar de falls geweest en daar lekker rond gewandeld, super mooi gezicht. ben er nu 4 x geweest en het blijft geweldig om te zien. We hebben ook een helicopter tocht boven de falls gemaakt, spectaculair! De tweede dag in Livingstone zijn we naar Chobe National Park in Botswana gegaan. Eerst een boottocht waarbij we al veel nijlpaarden, apen, waterbokken, en olifanten zagen. Na een heerlijke lunch gingen we verder met Jeep safari waarbij we nog veel meer olifanten hebben gezien.

Helaas gingen we de volgende dag weer terug naar het helaas niet zo bruisende Lusaka, een groot contrast met Livingstone. Hier heeft Roeland kennis kunnen maken met de medewerkers van het VSO kantoor en ’s avonds hebben we een drankje gedronken met een aantal VSO'ers en daarna een Hollanse maaltijd met appeltaart toe..altijd goed. Donderdag heb ik Roeland het Pelum Zambia laten zien en verder wat geshopt voor de reis naar South Luangwa. ’s Avonds hadden we onze laatste maaltlijd met mijn huisgenoot Roland, hij is nu weer terug in Nederland. En daarna zijn we naar de tuin van de Nederlandse ambassadeur gegaan om Koninginnedag te vieren, het was een geweldig feestje. De Heineken, bitterballen, friet met sate, toastjes met paling hebben me goed gesmaakt. Heb helaas ontdekt dat ik niet zo’n talent heb voor de klompendans... Een paar uur later gingen we al weer de bus in voor een zeven uur durende rit naar Chipata. Dat is geen relaxte rit, propvolle bus, zwetende Zambianen (5 op een rij) en wij waren de enige mzungu’s. Om vervolgens nog 3,5 uur met de taxi over de meest vreselijke hobbel de bobbel weg die ik ooit heb meegemaakt naar South Luangwa te reizen. Die rit werd beloond, onderweg was er een prachtige ondergaande zon te zien en het chalet bij Flatdogs was fantastisch.

De dagen erna hebben we een jeep safari, night safari en wandel safari gedaan en tussendoor lekker gerelaxed bij het zwembad, gebarbecued enz. We hebben naast heel veel apen, zebra's, impala's, kudu's, vogels, ook wat buffels, olifanten, leeuwen (zowel mnl. als vrouwelijk) en een zwangere luipaard. Leeuw zelfs op 2 meter afstand...slik! ’s Avonds kan je niet alleen het terrein over, omdat familie Hippo en Elephant er geregeld hun ronde doen en ze je’s nachts wakker maken met hun gegraas. Na South Luangwa zijn we doorgereisd naar Malawi, daar hebben we nog een paar heerlijke dagen van de zon genoten. Vanuit de lodge hadden we uitzicht op het enorme meer, lijkt wel een zee aangezien je Mozambique niet eens kan zien, zo groot is het meer. Daar nog wat gewandeld, gekanoed en gesnorkeld op een onbewoond eiland.

Terug in Lusaka, heeft Roel de collega’s van Pelum Regional Desk ontmoet. 's Avonds zijn we naar de Nederlandse maandborrel geweest en daarna samen bij Mahak gegeten. Dat is die Indiaan waar ik zo regelmatig eet, want dat moest hij toch ook gezien hebben. Zijn reactie...is dit het? Blijkbaar komt het op m’n blog heel leuk en sfeervol over, maar het is gewoon een kale bedoening waar je goedkoop maar lekker kan eten...perfect voor VSO’ers....zo is jullie beeld hiervan ook bijgesteld ;-) De laatste dag samen hebben we in Lusaka rondgewandeld, veel gezien en gegeten. Helaas was het zondag tijd om afscheid te nemen en af te gaan tellen, toen nog 10 weken.

Dezelfde avond kwamen m’n ouders aan. Maandag zijn we in Lusaka gebleven en hebben we zowel werk, marktjes als het luxere winkelcentrum gezien. De dag erna zijn we ook naar Livingstone gegaan met de bus. De lodge waar we zaten was echt super, direct dus aan de rivier de Maramba. We zijn een hele dag bij de falls geweest, mooie regenbogen door de nevel heen gezien en veel gewandeld. De dag erna hebben mijn ouders de helicopter tour gedaan, dat is nog wel een goed verhaal. Na een uur wachten waren ze pas aan de beurt, de andere gasten waren nl. veel te laat. Omdat die anderen een tour van een half uur hadden geboekt, werden mn ouders ge-upgrade van een kwartier naar een half uur. En die tour is fantastisch, want dan ga je zowel over de falls, maar ook in de kloof (bizar mooi!) en over het national park. Dus toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd hoe duur het half uur is en of er nog extra plek over was. Na wat onderhandelen mocht ik ook mee voor dezelfde prijs als mn ouders, moest ik wel rennen want ze waren al onderweg naar de helicopter. Het was een geweldige tour, heb de hele dag staan stuiteren van enthousiasme. En omdat we toch niets meer konden bedenken wat dit kon overtreffen hebben we lekker bij het zwembad van de lodge gehangen. 's Avonds kwamen Sanne en Carol bij ons eten, zodat m’n ouders hun ook ontmoet hebben, het was een heel gezellige laatste avond samen.

Zaterdagochtend een walking safari gedaan en toen mn big 5 rond gekregen...we stonden op zo'n 5 meter afstand van een witte neushoorn! 's Middags was ook geweldig mooi maar ook heftig, toen hebben we een fietstocht door de compounds gedaan met Cowboy Cliff, hij heeft ons weer een heel andere kant van Zambia laten zien. Ik denk dat het lastig is om over te brengen onder welke omstandigheden de mensen daar hun werk doen, het was vreselijk indrukwekkend om te zien.

Gisterenochtend met de bus weer terug. Met mn nieuwe huisgenoot Jantien, ook weer Nld'se, en Sanne lekker wiijntjes gedronken en bijgekletst op het balkon. Goede afsluiting van de vakantie. En nu dus vol energie weer aan het werk.

Heel veel groetjes,
Vera

  • 16 Mei 2011 - 12:57

    Andra:

    Hey nichie,

    Leuk om met je avonturen mee te lezen. Je hebt het erg naar je zin, he?! Geniet er van en doe voorzichtig.

    Liefs,
    Andra

  • 16 Mei 2011 - 13:07

    Sas:

    Hai veer!! We hebben een aantal foto's van je ouders gezien. Echt mooi en leuk ook om jou weer even te zien op de foto. Die helikopter vlucht lijkt mij ook echt geweldig. Ik zit nu een week in Parijs in een mooi kasteel. Is voor een event van mijn werk wat ik mede georganiseerd heb. X

  • 16 Mei 2011 - 14:47

    Jeske:

    klinkt goed hoor Vera! Lekker genieten, en leuk ook dat Roeland en je ouders nu gezien hebben waar je zit! Veel plezier en succes nog!

  • 16 Mei 2011 - 16:10

    Jil:

    Wauw wat een dingen zie je, op z'n kop in een helicopter en dan rakelings langs de clif net niet opgehapt door een leeuw...ik ben echt enorm impressed...haha schrijf zo maar lekker door hoor, we kunnen het toch niet net als Roel bij het eettentje allemaal komen checken en weet je daar ben ik blij om, want ik vind het heerlijk om beetje weg te zwijmelen bij je avonturen terwijl ik hier in een enorme zandput aan het scheppen ben om uiteindelijk natuurlijk een paleisje te bouwen (beetje romantiek is in elk verhaal goed, haaha ;-) KNUF jil

  • 17 Mei 2011 - 05:54

    Yolanda:

    He Vera,

    wat ziet het daar allemaal supergaaf uit. Zo te zien op de foto's ben je er ook lekker van aan het genieten, top hoor!

    groetjes,
    Yolanda

  • 17 Mei 2011 - 06:26

    Corrie:

    mooie reisverhalen. je pa en ma hebben denk ik de reis van hun leven gehad. nog even aan het werk en dan naar huis. je zal Zambia wel missen als je weer thuis bent. Hou je goed. liefs van ons

  • 17 Mei 2011 - 09:08

    Roland:

    Die witte neushoorn.. Daar ben ik wel jaloers op. Blij dat je een leuke vakantie hebt gehad (maar dat was natuurlijk verwacht :-) )

  • 17 Mei 2011 - 19:58

    Ronald:

    Prachtig, prachtig prachtige reis en mooie momenten (ook het weerzien met Roel) denk ik ;)
    Geniet nog even en groeten van ons!


  • 18 Mei 2011 - 03:50

    Paul Knappe:

    WOW!!! Wat een mooi verslag! heel erg leuk! Prachtige foto's ook >>> zeker de helicopter vlucht klinkt / ziet er spectaculair uit!! Heel veel plezier en werkze ;-)

  • 18 Mei 2011 - 08:49

    Jaloerse Broer:

    Kicke foto's zeg! Bij elke foto zeg ik wow, gaaf. Zelfs bij die van pa en ma :) Ik wil ook weer reizen!!

  • 20 Mei 2011 - 07:45

    Jannechien:

    Haai,
    Een vakantie in een vakantie......leuk te lezen dat je 3 weken hebt genoten. En nu inderdaad weer aan het werk en gek genoeg dus aan het laatste deel begonnen (aftellen). Niet te veel tellen maar gewoon nog even genieten.
    Groetjes !!

  • 24 Mei 2011 - 12:00

    Gaby:

    Goed dat je zo genoten hebt!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 28 Nov. 2010
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 31142

Voorgaande reizen:

17 Januari 2011 - 31 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: