Smile and nod :-) - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu Smile and nod :-) - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu

Smile and nod :-)

Door: veraroos

Blijf op de hoogte en volg Vera

15 Juni 2011 | Zambia, Lusaka

Het is al weer een maand geleden dat ik voor het laatst een bericht heb geplaatst. De afgelopen vier weken heb ik voor Zambiaanse begrippen behoorlijk wat werk kunnen verzetten. Daar leek het direct na mijn vakantie niet van te komen…

Vlak voor mijn vakantie hadden we aardig wat in gang gezet en ik had de hoop dat de collega’s daarmee door zouden gaan. Het werd me niet met zoveel woorden verteld, maar in de eerste week werd al duidelijk dat er bij allebei de Pelum kantoren weinig gedaan was. Twee dingen waren wel erg positief. De kandidaat waar onze voorkeur naar uitging bij Pelum Zambia is wel aangenomen en dus niet het vriendje van de baas! En het wervingsproces voor de Secretary General is in gang gezet. Ook bij Hodi was doorgewerkt en daar werd ik weer hartelijk ontvangen.

Het heeft weinig zin om terug te kijken waarom dingen niet zijn gedaan, dan raken de Zambianen behoorlijk geïrriteerd en gaat je werkrelatie naar de knoppen, oftewel dan kan je het helemaal wel vergeten. Zambianen zijn namelijk echt kampioen is geen verantwoordelijkheid en beslissingen (willen) nemen. Na vier maanden heb ik een tactiek ontwikkeld die voor mij behoorlijk goed werkt zonder geïrriteerd te raken en toch steeds dichterbij de doelen te komen, lach en blijf knikken (oftwel SMILE and NOD). Zie het hele verhaal onderaan de pagina. Het is echt te grappig voor worden, maar het werkt echt!

In de afgelopen vier weken hebben we de volgende grote dingen gerealiseerd:
• De kick-off meeting van de HR manual bij Pelum RD! Ook de collega’s van Pelum Zambia en Board member waren erbij. Dit is het begin van de implementatie van het handboek. Mijn collega’s hadden zelf bedacht hoe ze de meeting wilden houden en dat pakte heel leuk uit. Elke collega kreeg één hoofdstuk om te presenteren aan de rest, wat inhield dat je dus maar 1 of 2 pagina’s voorbereidend werk had en de rest van de informatie werd door de andere collega’s aan je verteld. Het was een heel actieve meeting die uiteindelijk vijf uur duurde. Het is vreselijk om te zien hoe de houding van de senior collega’s naar de support staff is. De support staff verdient al echt niets en dan wordt ook nog eens beweerd dat ze geen recht hebben over overuren, zorgverzekering, reiskostenvergoeding, enz. terwijl de anderen dit wel krijgen. Ik was behoorlijk trots op ze dat ze toch hun mond open trokken om helderheid te krijgen! Maar dit onrecht is echt te rot voor worden om aan te zien en ik kan er zo weinig aan veranderen.
• Twee medewerkers aangenomen bij Pelum RD. Dit waren allebei heel interessante trajecten om te begeleiden. En dat interessante zit met name in de wijze van samenwerken tussen de collega’s (lees: geen samenwerking) en het niet willen nemen van beslissingen.
• Bij Hodi stel ik samen met de medewerkers hun functieprofielen op. Daar wordt door de medewerkers heel goed op gereageerd. Ze krijgen hierdoor inzicht in hun takenpakket en tevens welke invloed activiteiten op elkaar hebben, dit is echt helemaal nieuw voor ze.
• Ik heb het Bisdom van Monze geholpen om hun HR manual te updaten. De collega’s werken hier goed samen. We konden hierdoor goede discussies voeren, ervaringen uitwisselen en advies geven.
• Als lid van de Welfare Committe bij Pelum heb ik een Friday Afternoon Tea samen met de schoonmaakster georganiseerd. We hadden samen wat misbaksels (helaas!) gebakken, maar ze smaakten prima. Het leek wel een Nederlandse verjaardag, iedereen zat gewoon in een kringetje.
• Bij Hodi zijn we met de HR manual ook al aardig opgeschoten. Heel fijn dat ik de basis van de Pelum handleiding hier gewoon voor kan gebruiken. Jammer dat de benadering hier niet zo VSO proof is (niet zo participatory…), maar het document moet zo goed als af zijn voor de Board meeting volgende week en ook de donoren willen dit graag af zien. Gelukkig ziet de directeur ook in dat de implementatie hierna van groot belang is, hopelijk gaan ze dat zelf doorpakken.

Ik heb in de eerste maanden de organisaties leren kennen en de tijd genomen om door te krijgen hoe dingen werken. Hier heb ik de afgelopen tijd goed gebruik van gemaakt. Ik werk inmiddels ook aan een aantal wat kleinere projecten, omdat de collega’s weten waar ik ze bij kan helpen. Het gaat dan vooral om het plannen van projecten of hun eigen werk, hulp bij het schrijven van rapporten, maar ook voor vragen over Outlook, Word, Excel of een printopdracht. Het zijn soms kleine dingen die het werk voor hun een stuk eenvoudiger kunnen maken.

De komende weken ga ik verder aan de slag met de HR manual voor zowel Pelum als Hodi. Ik hoop bij Pelum dat deze nog goedgekeurd wordt door de Board voordat ik vertrek. Ondertussen gaan we wel door met de implementatie ervan. Een lid van de personeelscommittee is namelijk nauw betrokken geweest bij het opstellen van de manual, waardoor we geen grote wijzigingen verwachten.

Hierbij ook nog even een update van alle gezellige dingen die we buiten werktijd om doen. We zijn weer naar Minga geweest bij Anneke (en gaan we komend weekeinde weer). Vorig weekend zijn we naar Siavonga geweest. Dit is de plek waar ik ook een placement aangeboden had gekregen. Dat was een bizar weekend, niet in eerste plaats de de heen- en terugrit met autopech, maar ook door de bijna surrealistische sfeer in Siavonga zelf. Aan de ene kant is het daar idyllisch, het is een mooie plek aan het meer, maar aan de andere kant waanden we ons in het koloniale tijdperk. Dit kwam met name door de manier waarop met personeel bij de lodge werd omgegaan, bizar! Ook hebben we de dam bezocht waarvan twee schuiven openstonden, dat was een heel gaaf gezicht.

Een paar weken terug hebben Sanne en ik ons opgeworpen als proefkonijn voor een tour in Kalingalinga, een echte Zambiaanse buitenwijk waar veel armoede heerst. Onze VSO collega wil hier een tour opzetten, omdat dit in Lusaka nog niet bestaat. We kregen eerst allemaal een chitenge aan, zie foto. We waren een behoorlijke attractie voor de locals. Bij een openbare community school werden we door de kids ontvangen met vrolijk gezang en toneelstukjes. Ze waren zo enthousiast over ons bezoek, dat straalde echt van die gezichten af en ze bleven maar doorzingen, kwam geen eind aan. De omstandigheden in de klaslokalen zijn echt heel erg basic en de leraren van deze scholen ontvangen geen salaris. Het was zo juist zo indrukwekkend omdat ze echt niets hebben, vaak geen eens eten, maar dan wel uit volle borst zingen. Er werd een mooie toespraak gehouden richting de kinderen dat ze zich niet moeten laten kisten door de kinderen van de government schools ‘ze hebben het recht niet op je neer te kijken, want jullie zijn echt wel slimmer. En ga vooral niet jong trouwen of de prostitutie. Blijf met je vingers van alcohol af, want dat brengt meer schade toe. Je kan uit deze ellende komen en dan worden jullie niet zo als deze mzungu’s, etc. etc.’. Dus ook vreselijk omdat die kinderen dus al van jongs af bewust gemaakt worden van hun positie en dat wij als ‘mzungu’s’ het voorbeeld zijn.

Geniet van de zomer, wij gaan hier nu de winter in en het is flink koud aan het worden !
Liefs, Vera

het smile-and-nodd stappenplan:
1. Toon interesse in het werk van je collega en z’n privé leven en verwacht vooral geen interesse terug….ondertussen SMILE and NOD
2. SMILE and NOD als ze klagen over de werkdruk en denk dan vooral niet aan het feit dat hij ’s ochtends gerust een uur de krant leest, zit te slapen als je z’n kamer binnenloopt, etc.
3. Maak een nieuwe afspraak voor een meeting om even rustig bij te praten, vraag vooral niet hoe de zaken er voor staan….keep on smiling :)
4. Wees niet verbaasd als hij er niet is op de afspraak, zonder reden van afmelden en er 3 uur later nog niet is.
5. Daar is hij …’You busy man, good to see that you’re back...blablabla....blablabla....mmmm about our meeting, when would you like to meet?’ Nee nee nee, niet vragen waarom hij er niet was...
6. Je hebt dezelfde dag nog een meeting en voldoende aanknopingspunten om weer door te pakken…
7. En dat betekent dat ik dit riedeltje gewoon nog tig keer doorloop, oftewel SMILE and NOD

• 15 Juni 2011 - 10:52

Tineke Bierhuis:

Hallo vera, je kweekt wel een enorm uithoudingsvermogen en geduld!! Ik bewonder je om je inzet. Vergeet niet te genieten en het is en blijft een speciale ervaring. Veel succes nog en dat je je doel gaat bereiken weet ik, je kunt het!!! Liefs Tineke.

• 15 Juni 2011 - 11:33

Jeske:

Supermooi verhaal weer! Die foto met dat lege lokaal NA aanvang komt me erg bekend voor ook. En met dat Nod en smile, in Namibie haden we nog een variant erop, en dat was 'altijd reageren met 'mmmm''. Als je niet wist wat je ervan moest vinden, als je het er mee eens was, of juist niet, dit was altijd een goede reactie. Taxichauffeur, we willen naar links: 'mmmm' en dan rechtdoor rijden. Schitterend! Altijd blijven lachen :-D

• 15 Juni 2011 - 14:40

Alma De Haan:

Hoi Vera,

Leuk om je verhaal te lezen! Vanaf 27 juni ben ik ook in Zambia en het lijkt me leuk om eens af te spreken!

Groet,
    Alma (RIS collega)

• 15 Juni 2011 - 19:52

Christian Roos:

Hoi Vera!
    Leuk om weer van je te lezen! Alvast gefeliciteerd met Evert;-)
    Hier is het straks maansverduistering. Kijken dus!
    groetjes,
    Christian

• 17 Juni 2011 - 07:12

Ab En Corrie:

Hoi Vera,

Mooi verhaal. Leuk om te lezen. Knap dat je zo geduldig blijft.
    Wij gaan vandaag op vakantie. Naar het warme Portugal.
    Lieve groeten van Ab en Cor

• 20 Juni 2011 - 11:09

Roland:

Ik begin onderhand spijt te krijgen dat ik Alex en Adam aan elkaar gekoppeld heb. neem aan dat jullie uiteindelijk veilig zijn aangekomen.

• 24 Juni 2011 - 13:36

Janneke:

Ha Vera,
    Het blijft fantastisch al je mooie verhalen en bijbehorende reis en wild foto's. Fijn ook dat je daadwerkelijk nu wat dingen op je werk geregeld krijgt, dat geeft een goed gevoel!
    Keep enjoying!!!
    Groet Janneke

• 27 Juni 2011 - 08:31

Carla.:

Hallo Vera,
    weer eens even wat laten horen zeg! Wat een mooi verhaal weer om te lezen en wat een ervaring om dit allemaal mee te maken hé! En wat fijn dat je ouders en Roeland ook even om het hoekje zijn wezen kijken! Hebben zij in ieder geval een beeld waar je geweest bent en hoe het daar echt was! Luc en ik hebben 4 weken vrij en nu nog 2 te gaan! Gaan morgen weer verder met het Pieterpad lopen en waren nu thuis om bij Lucas zijn 30e verjaardag te zijn en natuurlijk oma Roos gehaald en tevens ook nog haar voeten gedaan! Zo blijf je lekker bezig hé! Maar daar weet jij ook alles van daar in Zambia! Nu, meid, wat gaat de tijd alweer vlug hé, geniet nog van alles daar en fijn dat je toch wel wat dingen van de grond krijgt!! Jij hebt in ieder geval met vele anderen je goede wil getoond! Knap hoor! Nog een hele fijne tijd en heel veel lieve groeten van ons beiden uit Alphen a d Rijn. Dikke kus, Luc en Carla.xxxx

• 28 Juni 2011 - 11:11

Gaby:

Hoi Veer,
    Je leert er goed je inhouden en niet altijd direct zaken doen. Het moet zo zijn dat jij daar zit. Veel plezier!! Liefs Gaby

• 07 Juli 2011 - 07:43

Carla.:

Ha Veertje,
    even een bedankje voor je mooie kaart uit Zambia! Heel erg leuk om te ontvangen hoor!Wij kwamen van de week thuis en daar lag jouw kaartje! Wat een mooi schilderstukje, krijgt een mooi plekje hoor! Gaat alles verder nog naar wens? Gaat nu opschieten hé? Nog 3 weken te gaan! En dan weer terug naar Roeland en je familie!Ook weer fijn toch? Maak er nog een fijne tijd van en heel veel succes met de afronding van het geheel!Wij zijn aan onze laatste vakantie dagen bezig en zijn tot Sleen gekomen met het Pieterpad en vinden het erg leuk om te doen!Morgen krijgen wij een klusmannetje in huis voor nieuwe ramen op zolder en in de gang en dan maandag allebei weer aan de arbeid!Ook weer goed om te doen! Nu, meis, dikke kus van Luc en Carla,xxxx