Changing lives; mede mogelijk gemaakt door jullie! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu Changing lives; mede mogelijk gemaakt door jullie! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu

Changing lives; mede mogelijk gemaakt door jullie!

Door: veraroos

Blijf op de hoogte en volg Vera

13 Juli 2011 | Zambia, Lusaka

(Deze post is van maandag, maar kwam eerder niet goed door - hierin vertel ik wat ik met jullie bijdrage heb gedaan!!)

Lieve allemaal,

Mijn allerlaatste week in Zambia is aangebroken. Natuurlijk heb ik nog veel op het programma staan om deze week te doen…er is ook niets veranderd Wink Verder is het hier koud (’s nachts 5 graden…), en dan bedoel ik ook echt koud. Het is nu zondagmiddag en we zitten nu binnen bij Leonie met de ‘heaters’ aan en een kop tomatensoep. En bij ons thuis is het echt niet uit te houden zonder heater, kruik, maar met kierende ramen…

Ik wil jullie heel graag bijpraten over de ‘goede doelen’ waar ik met behulp van jullie bijdrage aan heb kunnen werken. Ik vind het lastig om onder woorden te brengen, de situatie is erbarmelijk en droevig en tegelijkertijd hoopgevend doordat de leraren zo erg hun best doen.

Jullie hebben een aantal weken terug gelezen over de Open Community School in Kalingalinga waar we geweest zijn. Ik schets jullie kort een beeld van deze school en de middelen. Een dergelijk school wordt niet gesteund door de overheid en krijgt alleen steun van de community zelf. Het is juist zo dat deze scholen in de communities staan waar onwijze armoede heerst. De leraren krijgen dan ook geen salaris en krijgen hooguit eten van de community leden. De juf op deze school is weduwe, HIV positief en moeder van drie kinderen. Zij heeft zo veel passie en enthousiasme voor de kinderen en haar vak, dat ze naast een klas van 125 kinderen van grade één tot en met vier, ’s avonds ook nog les geeft aan vrouwen en in het weekend bijbelles. In de andere klas zitten nog meer kinderen en wordt door één leraar les gegeven aan grade 5 tot en met 7.

De school bestaat uit twee lokaaltjes van de kerk waar geen elektriciteit, nauwelijks (dag)licht, meubilair, soort van toiletjes buiten zijn en that’s it. De school beschikt niet over lesmateriaal, dat krijgen nl. alleen de government schools. Ook is het zo dat de kinderen vaak met een lege maag naar school gaan.

Ik hoop dat jullie mijn mening delen dat onze steun direct de situatie van zo’n 250 kinderen dagelijks verbeterd. Ik heb gisteren daarom ongeveer de helft van de boeken voor zowel de leraar als de pupils gekocht bij kraampjes in de stad. Dit gaan we dinsdagochtend langsbrengen. Het mooie is dat we veel geld hebben kunnen besparen door de boeken hier te kopen en niet in de winkel. Hierdoor kost een set van 5 boeken (1 leraar en vier pupil) 15,50 Euro kost i.p.v. 24,50 Euro en hiermee worden ook juist weer degene gesteund die het geld nodig hebben en geen Zuid-Afrikaanse boekenketen. De mannen van de standjes zijn al op zoek naar nog meer boeken om de sets compleet te maken, super om te zien!

Ik zou heel graag de school willen voorzien van het basis lesmateriaal voor de basisvakken voor alle 7 klassen. Zelfs dan nog moeten ong. 10 kinderen met een oefenboek doen, maar dat is al heel wat. Jullie voelen het vast al aankomen…heb je nog wat over voor deze kinderen? Een klein bedrag maakt direct een wereld van verschil!!! Je kan een berichtje op mijn blog achterlaten of via mijn mail (veraroos@hotmail.com) laten weten wat je wilt doneren. Lukt dat deze week niet meer, dan zorgen Anne, Sanne en Jantien er na mijn vertrek voor dat de boeken gebracht worden, daardoor hoef je je niet tegen te houden Wink.

De andere helft van het geld heb ik gedoneerd aan een weeshuis in Lusaka, House of Moses. Dit weeshuis neemt als een van de weinige kinderen op vanaf hun geboorte, zelfs als ze maar een uur oud zijn. Het mooie is dat ze zo veel mogelijk samen met de familie op zoek gaan naar een mogelijkheid om de kinderen weer terug naar de familie te laten keren. En waar dat niet mogelijk is, kunnen de kinderen naar een van de andere huizen voor oudere kinderen. De stichting is volledig donor afhankelijk. Ik weet hoe hoog ziektekosten hier zijn, veel van mijn collega’s kunnen bijvoorbeeld ook de kosten niet dragen. Vandaar dat ik geld voor ziekenhuiskosten heb gegeven. Dit wordt door de stichting ook aan mij verantwoord. Ik hoop dat jullie dit een vertrouwd gevoel geeft, dat jullie bijdrage goed terecht komt!
Ook nog wat over werk. Op het werk heb ik de afgelopen weken heel veel bereikt en ben ik erg blij en toch ook wel wat trots op wat we bereikt hebben. Bij Hodi heb ik afgelopen woensdag mijn laatste dag gehad. Daar heb ik aan alle medewerkers de HR toolkit gepresenteerd, zodat iedereen exact weet welke documenten er zijn, hoe ze het kunnen gebruiken en wat erin staat. Als afscheidscadeau had ik een foto collage gemaakt van hun projecten en mooi ingelijst, daar waren ze erg blij mee. Als verrassing voor mij, hadden ze cake gekocht en echte filterkoffie die geserveerd werd, dat was een mooi gebaar als dank en afscheid.

Vrijdag had ik mijn eindgesprek met de VSO program manager bij Pelum RD. Tot mijn verbazing namen zowel de acting Secretary General en mijn counterpart deel aan dit gesprek. Ik kreeg veel positieve feedback, even kort samengevat werd ik geprezen om mijn participatory approach, mijn flexibiliteit (ja echt!!), de praktische manual en andere documenten in de HR toolkit en de capacity building. Mijn counterpart gaf aan dat hij nooit zoveel tijdens een studie had kunnen leren, wat zo praktisch zou zijn en binnen zo’n korte tijd. De acting SG had van te voren verwacht, op basis van CV, dat ik te hoogover zou werken en dat het niet praktisch zou zijn, maar ze is juist erg blij met wat we hebben bereikt en ze zijn ervan overtuigd dat ze dit dagelijks kunnen gebruiken.

Morgen heb ik het gesprek met de Board Personnel Committe waarin we onze laatste HR vragen kunnen voorleggen ter goedkeuring. In de ideale situatie krijgen we daar direct antwoord op (we hebben het al voorbereid met opties, dus ze hoeven alleen maar te kiezen…klinkt makkelijk toch?) en kan ik morgenmiddag de HR manual afronden. Zodra die af is, kan ik de toolkit afronden en overdragen. Ik ben heel benieuwd, het zou super zijn als het lukt, maar ook zonder dit, ben ik ervan overtuigd dat ze het zelf kunnen afronden…de grote vraag is alleen of ze dat ook echt doen Wink Wel hebben ze aangegeven dat ze verder willen werken aan een Management Performance Systeem (eigenlijk de vraag of ik dat in 3 werkdagen nog ff kon regelen en implementeren…sure) en Job Descriptions gaan opstellen, ik heb aangegeven daar via de e-mail/skype wel bij wil helpen, maar dat zij in de lead zijn. Ze gaan er i.i.g. de Appraisal tool van Sanne voor gebruiken. Ik heb pas ook nog een workshop gegeven waarvoor ik de feedback en leadership info van Ity heb gebruikt. Oftewel de Randstadters zijn lekker bezig hier in Zambia Smile!!!

We hebben ook nog leuke weekendjes in Minga en Kafue National Park doorgebracht. En komende week ga ik met Sanne en Jantien nog 2 dagen naar Livingstone voor een laatste blik op de falls en afscheid van collega’s daar.

Ik hoop van jullie te horen!!
Veel liefs,
Vera

  • 13 Juli 2011 - 13:58

    Jeske:

    Wat een mooi verhaal Vera! En goed dat jullie je ook zo goed ingezet hebben. Veel VSO'ers doen het, maar voor mensen in NL is het soms moeilijk in te schatten hoe snel je al het verschil kunt maken voor deze lokale mensen. Ik mail je nog even :-)! Goede reis terug vast!!

  • 13 Juli 2011 - 14:22

    Paul Knappe :

    Dag Vera! Wat een mooi verslag en een prachtig resultaat!! Daar mag je echt trots op zijn! Ik ben inmiddels al weer terug in een regenachtig NL! Ik er naar uit om je snel live te zien en ervaringen te delen! Greets, Paul

  • 13 Juli 2011 - 18:51

    Jelle & Dinneke:

    Een aanstekelijk verslag van je goede werken. Fijn dat je zoveel goeds achterlaat dat van blijvende betekenis kan zijn. Wij willen graag € 100 doneren voor de schoolboeken. We hebben het bedrag vandaag overgemaakt.
    Liefs, Jelle & Din.

  • 15 Juli 2011 - 08:57

    Mariska:

    He Veer, wat is de tijd voorbij gevlogen. Super cool de projecten die je hebt kunnen doen zowel wat betreft werk als goede doelen. Echt iets om trots op terug te kijken en een ervaring om nooit te vergeten. En nu bijna weer thuis. Goede terugvlucht en geniet van je laatst momenten ion Zambia. Ik spreek je weer als je thuis bent!

    groetjes Maris

  • 15 Juli 2011 - 19:43

    Christian Roos:

    Hoi Vera!
    Mooi om te lezen en gefeliciteerd met het resultaat!! Jullie mogen trots zijn!
    groetjes,
    Christian

  • 18 Juli 2011 - 07:50

    Marjolijn:

    Hee Vera,

    Wat een mooi verhaal weer! En jeetje wat is de tijd voorbij gevlogen. Een hele goeie reis terug, en succes met het settelen weer in Nederland. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 28 Nov. 2010
Verslag gelezen: 7440
Totaal aantal bezoekers 31144

Voorgaande reizen:

17 Januari 2011 - 31 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: