Inhaalslag werk & Lower Zambezi - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu Inhaalslag werk & Lower Zambezi - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu

Inhaalslag werk & Lower Zambezi

Door: veraroos

Blijf op de hoogte en volg Vera

21 April 2011 | Zambia, Lusaka

Muli Bwanji!

Oftwel goedendag. Ik zit nu al op de helft van mijn placement, de tijd vliegt hier echt voorbij. En gelukkig maar, want dat betekent dat Roeland komende zaterdag hier naar toe komt!! We gaan dan twee weken rondreizen. En op de dag dat hij vertrekt (nu dus nog even niet aan denken), komen mn ouders aan. Vanaf Goede Vrijdag heb ik dus heerlijk 3 weken vakantie!

Goed nieuws vanaf het werk front, de HR manual is bijna af. Ik heb deze gisteren naar de directie en het bestuur verzonden. Hopelijk starten ze het formele goedkeuringstraject tijdens mijn vakantie, maar het kan ook gerust nog een half jaar duren. Ik ga maar alvast beginnen met de implementatie van deze manual bij de Regional Desk. Gisteren heb ik op mijn laatste dag daar op kantoor een appeltaart voor ze gebakken voor de verjaardag van een collega…hopelijk stemt dat ze extra gunstig ;-).

Vorige week heb ik ook samen met mijn Ugandese VSO en Pelum Zambia collega sollicitatiegesprekken gevoerd voor haar nieuwe counterpart. Daarvoor hebben we eerst het functieprofiel opgesteld. De kandidaten kregen netjes van te voren een uitnodiging met info over het bedrijf en de functie over de mail. Dat blijkt dus normaal alleen door recruitment bureaus gedaan te worden….duidelijk waar mn roots liggen dus ;-). Omdat we het traject zo objectief mogelijk willen laten verlopen, nemen we ook nauwkeurigheidstest en financiële test af, winnen we referenties in en houden we een scoreformulier bij. Helaas is de kans alsnog groot dat de baas haar kandidaat laat starten….we zullen zien hoe het verder gaat.

Voor de member organisatie van Pelum, Hodi, ben ik drie weken geleden begonnen. Dit is een groter bedrijf die echt voor een goed doel werken (o.a. vulnerable children, wezen) en er heerst een heel goede werksfeer. Ik ga ze hier helpen met het opstellen van de functieprofielen, samenstellen van de HR manual en personeelsadminstratie. Ik heb eerst het organogram opgesteld en dat is nog best een klus als niemand weet waar die precies staat in de organisatie of wat de functienaam is. De basis voor de personeelsadministratie is deze week ook gelegd. En er ligt nog genoeg om verder mee aan de slag te gaan als ik terugkom van vakantie.

Twee weken geleden heb ik een heel leuk weekend gehad. Vrijdagavond hebben we heerlijk gekookt, ieder zijn specialiteit en dat is van Sanne en mij inmiddels een overheerlijke appeltaart…mjam. De volgende ochtend zijn we uit Lusaka vertrokken voor een nachtje Lower Zambezi. Toen we vertrokken regende het onwijs (hopelijk de laatste regenbui!), maar hoe verder we reden door het geweldige groene en heuvelachtige landschap des te zonniger werd het.

De camping ligt direct aan de rivier Zambezi en Zimbabwe ligt aan de overkant. De dag voor vertrek heb ik voor 15 euro nog een super simpel tentje gekocht, die zelfs voor Lowlands begrippen echt te basic is....Nadat we ons tentenkamp hadden opgeslagen, zijn we met een bootje en gids de rivier opgevaren. Binnen no time zagen we grote groepen nijlpaarden in de rivier en dat terwijl ze aan de oever gewoon hun wasjes doen. Nog een stukje verder zagen we de oren flapperen van een olifant. De gids loodste ons naar het eilandje en nam ons mee aan land om naar de olifanten te kijken. Ze waren zo’n 100 meter bij ons vandaan en dat was echt een fantastische ervaring. We hoopten dat ze naar de oever zouden gaan om te drinken, maar na wat wachten leek dat er niet van te komen, wij weer door gevaren op zoek naar meer wild.

Op een gegeven moment zagen we dat ze toch naar het water liepen, op volle kracht vooruit en terug naar de olifanten. Wat was dat een geweldig gezicht, drinkende olifanten, rollend van de oever, slurf-in-slurf knuffelend ;-) Maar ja als je het een gezien hebt, hoop je natuurlijk op een nog leuker iets, dat werden de olifanten in het water, slurf aan staart, slurf aan staart, enz. Nog leuker werd het toen ze in het water gingen spelen en helemaal gaaf was het toen ze gingen toeteren, dat was omdat er twee boos op elkaar werden en de rest vluchtte het water uit. Blijkt best uniek te zijn dat we dit gezien hebben, niet gek voor een eerste keer Afrikaanse olifanten spotten ;-)

De avond hebben we gebarbecued en raadje-plaatje gedaan. Was hilarisch, elke keer als je het goed raadde, moest je een dansje doen….en tot mijn (en ieders) grote verbazing is mijn muziekkennis helemaal zo slecht nog niet. De volgende ochtend hebben we weer een een boottochtje gedaan, krokodillen en een klimmende olifant gezien. Na een goede lunch zijn we weer naar huis gereden en had ik het gevoel alsof ik op vakantie was geweest.

Afgelopen weekend ben ik begonnen met een etentje voor 13 man, wat begon spontaan 2 dagen daarvoor met een etentje voor vijf. De appeltaart met ijs die Sanne en ik weer hadden gemaakt, viel weer goed in de smaak. Zaterdag lekker geluncht bij Zebra Crossings, daar verkopen ze ook mooie kunst, leuke souvenirs (ze bestaan!) en Belgische bonbons (helaas onbetaalbaar). ’s Middags hebben we ons gewaagd aan een potje voetbal, wat super leuk was.

Ik tel de dagen af tot zaterdag en verdwijn dan voor jullie de komende weken even uit de lucht. Alvast fijne paasdagen en gezellige Koninginnedag! Dat laatste vieren wij de Nederlanders hier in de tuin van de ambassadeur onder het genot van allerlei Hollandse lekkernij ;-)

Liefs, Vera

  • 21 April 2011 - 10:43

    Christian Roos:

    Leuk weer om van je te lezen! Ik wens je hele fijne paasdagen, een leuke Koninginnedag en een fijne tijd met Roeland!
    Mooie foto's trouwens!!

    groetjes,
    Christian

  • 21 April 2011 - 10:53

    Jannechien:

    Haai Vera,

    Leuk je verhalen te volgen en natuurlijk ook wel een beetje jaloers op dat olifanten spotten, Artis is toch anders :-). Geniet van je vakantie, een oranje bitter op koninginnendag en straks van de 2e helft van je avontuur. Ik volg je verhalen!
    Liefs
    Jannechien

  • 21 April 2011 - 11:02

    Sas:

    Haii Veertje! Leuk verslag weer en geweldige foto's van die olifanten. Heel veel plezier met Roel en je ouders! Nico en ik brengen je ouders zondag naar Schiphol.
    Hier is het nu echt genieten geblazen, is echt super weer! Dit weekend (4 dagen vrij) lekker naar het strand. Kuss

  • 21 April 2011 - 12:49

    Sylvi@:

    Hi Vera,
    De verhouding werk/leuke dingen doen is prima in balans als ik dat allemaal zo lees. Blijf er lekker van genieten, zeker de komende 2 weken met Roeland en daarna met je ouders.
    En de foto's zijn inderdaad helemaal te gek!
    Fijne paas/Q-day en de groetjes
    Sylvi@

  • 21 April 2011 - 20:17

    Bram En Mariska:

    Lieve Vera,

    Wat ontzettend fijn om weer van je te horen, ik mistte jouw verhalen de afgelopen weken!! heerlijk ook dat je nu vakantie hebt en dat Roel lekker langskomt. En die filmpjes, het lijkt een droom! Hier gaat alles heel goed. Nog 9 weken... stiekem ga ik toch een beetje aftellen, nog 5 weken werken. Maar eerst lekker genieten van de 2 kindjes die gisteren en vandaag zijn geboren. Marlies heeft een meisje gekregen (Naomi) en Esther een jongetje (Senna), bijzonder he!! Ik wordt steeds nieuwsgieriger naar onze kleine. Misschien kunnen we binnenkort een keer proberen te bellen??

    Liefs en een knuffel

    Bram en Mariska

  • 22 April 2011 - 07:04

    Jeske:

    Oooooo wat een heerlijke verhalen! Ik waan me gelijk weer even terug in mijn eigen VSO tijd. Alleen heb ik nooit zoveel appeltaart gebakken :-). Geniet ze, heerlijk dat je dushi er even aan mee kan doen!

    Liefs Jeske

  • 22 April 2011 - 07:47

    Gaby:

    Hoi Veer,
    Fijn te horen dat je verder bent met je opdracht.
    Maar geniet van de komende weken met je vent en met je ouders.
    Liefs Gaby

  • 24 April 2011 - 18:10

    Sarah & Roelof:

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Veel plezier met Roel en je ouders...Hasta luego, Sarah & Roelof

  • 26 April 2011 - 17:27

    Ab En Corrie:

    lieve veer en roel,

    Eindelijk weer bij elkaar. Wat fijn voor jullie. Je vader en moeder zijn goed aangekomen maar dat zullen jullie wel weten. Geniet van elkaar en over twee weken van je pa en ma. Lieve groeten van ons

  • 26 April 2011 - 21:36

    JANNIE:

    Lieve Vera,

    Als ik dit schrijf is Roeland bij je, Maak er een mooie tijd van. Je Pa en ma zijn inmiddels aan het rondreizen waar ze erg naar uitkeken. Hopelijk zal het met Oma B. weer wat beter gaan.
    Liefs
    Jan en Janie

  • 30 April 2011 - 20:32

    Carla.:

    Lieve Vera en Roeland,
    weer lekker bij elkaar en nu samen genieten van dit mooie land! Maak er met elkaar een mooie tijd van! En dan straks ook nog samen met je ouders wat tripjes maken!Blijf lekker met elkaar genieten. Vandaag Koniginnedag in Nederland, Luc mocht de hele dag werken ,dus ik ben even bij oma een kopje thee gaan drinken en samen met haar een plant bij An Bruin gebracht ,die net uit het ziekenhuis kwam! De rust keert weer terug in Alphen en nog bedankt voor je lieve mailtje hoor! Was heel fijn om te voelen hoe de mensen meeleefden! Nu, luidjes, maak er een mooie tijd van en de lieve groeten voor jullie beiden en ook straks aan je ouders! Lieve groet, Luc en Carla. xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 28 Nov. 2010
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 31150

Voorgaande reizen:

17 Januari 2011 - 31 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: