Wonen in Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu Wonen in Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu

Wonen in Lusaka

Door: veraroos

Blijf op de hoogte en volg Vera

27 Januari 2011 | Zambia, Lusaka

Hoi,

Dank aan iedereen die een heeft gereageerd via mijn blog, sms, telefoon, mail, msn, enz. Heel fijn om berichtjes van het thuisfront te krijgen. Veel van jullie hebben inmiddels ook wel wat vragen over waar ik hier mee bezig ben. Bij deze dus alvast een stukje info over de woning. Ik hoop ook snel foto’s te kunnen bijvoegen. Aangezien internet hier nog niet zo goed werkt, moet ik nog even uitzoeken hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.

De woning is basic, maar voorziet in alles wat ik nu denk nodig te hebben. Het appartementencomplex bestaat uit 8 woningen. De woning heeft een kleine woonkamer, 2 slaapkamers (mijn slaapkamer is ong. 4 x 4 m., erg ok!), badkamer met bad, keuken met een oven waar op 2 elektrische kookplaten zijn ingebouwd. Ook is er een balkon van zo’n 2 x 3 m.

Het appartementencomplex wordt ‘s avonds bewaakt, wat trouwens voor ong. alle objecten het geval is. G4S doet hier goede zaken! Verder wordt het complex schoongehouden door een mannetje die de hele dag loopt te vegen, maar ook continu dronken blijkt te zijn. Dat laatste geldt trouwens ook vaak voor de bewaking.

Sinds zaterdag is er warm water dus ik kan lekker dagelijks badderen. We hebben geen douche, de meeste volunteers in Lusaka hebben dat niet. Het water uit de kraan kan je niet direct drinken, naast evt. bacterien en virussen, zit er ook heel veel kalk in. Water uit de kraan moet dus eerst 5 min. gekookt worden, vervolgens laten afkoelen, dan in het waterfilter en dan een paar uur wachten voordat het gefilterd is. Maar daarin heb ik m’n routine gevonden en is het nu al vanzelfsprekend.

We hebben een schoonmaakster die wekelijks schoonmaakt, wast en alles strijkt. Daar krijgt ze ong. 6 euro per dag voor, dat is al een stuk boven het minimumloon. Het is ook zo dat alles gestreken moet worden (dus ook sokken, beddengoed enz.), dit is om de eitjes van een bepaald vliegje te doden. Die eitjes kruipen anders onder je huid met allerlei gevolgen van dien… Ik slaap voor de zekerheid onder de klamboe, gelukkig heb ik bijna nog geen mug gezien.

De inrichting is eenvoudig. Mazzel dat een collega volunteer deze week vertrekt en van wat spullen af wilde o.a. een bank, salontafel en keukengerei. Van ons huis moesten wat kleinere meubels naar haar huis en de nieuwe spullen terug naar ons huis. We begonnen dus met sjouwen, gelukkig kwamen er twee Zambianen aangesneld die het van ons overnamen. Dat heeft ons per persoon 10.000 kwacha (1.5 euro) en een Mosi (lokaal biertje) gekost, daar waren ze helemaal happy mee.

Tot zover flink wat info over het huisje. Verder gaat alles goed, werk bevalt prima. Ik heb deze week al kunnen sporten (flink pittige zumba les!). Mijn vrije tijd raakt aardig gevuld met afspraken met andere volunteers en ook met andere Nederlanders die hier als expat werkzaam zijn.

Groetjes, Vera

• 27 Januari 2011 - 10:59

Christian:

Leuk om weer van je te horen. Heel veel plezier daar en tot de volgende update maar weer!!

• 27 Januari 2011 - 11:15

Sanne Cransberg:

Klinkt goed!! Leuk om te lezen hoe je begin daar bevallen is! Sounds good allemaal!
    Ben benieuwd hoe dat in mijn dorpje gaat zijn :)
    Heb dit weekend SKWID en dan nog maar heel even...See you there!

Groetjes
    Sanne

• 27 Januari 2011 - 11:28

Yvonne & Emile:

Klinkt helemaal super! Lijkt me een geweldige ervaring allemaal. Leuk om zo mee te leven met je Afrikaanse avontuur!

• 27 Januari 2011 - 12:05

Susanne:

Lieve Veer,

Goed om te lezen dat je een beetje gesettled raakt.
    Die maatregelen tegen beestjes raak je vast wel gewend en spinnen kun je meppen :D. Wel een lekker idee, slapen onder een klamboe. Hoef je 's nachts niet bang te zijn om overlopen en gestoken te worden door allerlei klein gespuis.
    Hier alles ok, maar mis wel onze wekelijkse telefoontjes. Dikke kus en knuffel!

• 27 Januari 2011 - 12:31

Gaby:

Hey Veer, Jij hebt het wel goed geregeld voglens mij. Ik ben benieuwd naar de avonturen die je gaat beleven. Liefs Gaby

• 27 Januari 2011 - 12:34

Gaby Again:

Oh en jouw feestje bij SOHO heeft letterlijk de tent afgebroken, want het terras staat er niet meer.
    En komisch: nu ik dit typ staat er aan de rechterkant van dit scherm een reclame van de ANWB. Weet je zeker dat je je werk hier hebt afgesloten? xx

• 27 Januari 2011 - 12:40

Marjolijn (Yacht):

Hee Vera,

Wat een luxe, een schoonmaakster!! Nou je gaat je daar wel vermaken zo te lezen. Ben erg benieuwd naar je verslag straks over je werk!

Groetjes Marjolijn

• 27 Januari 2011 - 13:01

Jeske:

Ooooo heerlijk om te lezen! Geniet er lekker van en ben benieuwd straks naar de werkervaringen. Overigens heb ik die Mosi's ook wel eens gedronken, kon slechter ;-)!

• 27 Januari 2011 - 14:15

Carla:

Hai meis, leuk om je verslag weer te lezen en fijn dat wij op deze manier met je mee kunnen leven! Heb je nog wat gekregen via ons beiden?Even checken of het goed is gegaan hoor! Wat fijn dat je het naar je zin hebt en leuk dat Roeland en je ouders in ieder geval even om het hoekje komen kijken! Ik kom net thuis met de fiets, even wat pedicuur-spulletjes gekocht in het dorp en het zonnetje schijnt maar het is pittig koud ,maar beter dan regen hé! A&B zitten momenteel in Las Vegas( trouwen??) Zou wel wat voor An zijn hé??Al is het maar voor de gein!! M&H gaan morgen naar Parijs t/m dinsdag, leuk voor hun,er even uit!Lucas kwam vanmorgen even een bakkie bij zn moeder doen toen hij uit de sportschool kwam! Oma is afgelopen zondag geweest en gelijk haar voetjes gedaan! Luc is aan het werk bij A.H. en ik heb deze week lekker vrij! Nu,meis, wij houden contact en leven met je mee en zo blijf je ook op de hoogte van ons wel en wee! Deken aan je hoor! Lieve groeten uit Alphen a d Rijn, dikke kus, Luc en Carla. xxxx

• 27 Januari 2011 - 14:19

Carla:

Ik zag net het woord deken,maar je snapt het wel!! Probeerde het nog te veranderen, maar hij was al weg!!!! Wij denken aan jou en al het werk dat je mag doen daar! Grandioos hoor! xx

• 27 Januari 2011 - 18:03

Harm&Myrthe:

Wow, Vera!! Klinkt echt super. En zo te lezen vallen de faciliteiten niet echt tegen. Fijn hoor. Lijkt mij wel erg lastig van dat water en tja die (dronken) beveiliging, hopelijk viel je je toch gewoon veilig daar.
    Ben nog wel erg benieuwd naar je werkzaamheden, maar dat lezen we vast weer in je volgende verslag.
    Geniet ervan hè!!
    Liefs Myrthe, ook van Harm

Hallo vera,

Fijn te horen dat alles goed gaat. Niet verkeerd een slaapkamer van 4 x 4 en een luxe badkamer. Geniet van alles en we blijven je op de voet volgen.

• 27 Januari 2011 - 21:39

Olivier:

Hoi Vera,

tof om te zien dat je lekker je draai aan het vinden bent. Leuk om te lezen. ook groetjes van Sophia

• 31 Januari 2011 - 12:26

Hanneke:

He Vera,

klinkt goed, ook heel fijn dat je al zoveel sociale contacten hebt!!
    Wees maar voorzichtig met die eitjes... geintje hoor, komt vast goed!

x

• 01 Februari 2011 - 18:14

Yolanda:

He Vera,

wat een avontuur! Helemaal top (behalve van die vliegjes dan.....brr...)
    Leuk om ook je belevenissen te lezen in ieder geval..
    Ben ook erg nieuwsgierig naar wat voor werk je doet. En je weet het, als je een leuk project hebt wat gesteund kan worden, let me know!

X,
    Yo