Mijn opdracht bij Pelum - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu Mijn opdracht bij Pelum - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu

Mijn opdracht bij Pelum

Door: veraroos

Blijf op de hoogte en volg Vera

02 Februari 2011 | Zambia, Lusaka

Hoi,

Het is een flink verhaal geworden….succes ermee!

De week is voorbij gevlogen, ik begin aardig ingeburgerd te raken. Omdat ik meestal lopend ergens naar toe ga, weet ik inmiddels redelijk de weg te vinden in Lusaka, alhoewel de (Afrikaanse) straatnamen nogal abacadabra zijn. Afgelopen week heb ik mijn introductie programma op het werk afgerond (stel je er vooral niet te veel van voor...) en ondertussen aan mijn project plan gewerkt. Dankzij mijn werk afgelopen jaar bij Contractmanagement en de cursus Prince2 was dat natuurlijk een eitje ;-).

Het plan moet hier natuurlijk niet al te professioneel uitzien, want dan schrikken ze zich rot en bereik je niets, dus is het een basic maar helder verhaal geworden. VSO Zambia heeft dat plan ook nodig om te weten waar ik me mee bezig ga houden, omdat ik hun format nog niet gekregen, heb ik toen maar alvast mijn opzet toegestuurd. Kreeg ik vervolgens hun format alsnog toegestuurd en was het slechts een simpele copy-paste, omdat die zaken uit het projectplan precies overeenkomen met wat VSO wilde zien...nogmaals dank CM!

Maar wat ga ik nou doen, wordt in bijna iedere mail gevraagd. Relaxed allemaal, het is Afrika, ik heb nog wel even...tenminste dat dacht ik. De vraag vanuit Pelum Regional Desk (RD) was in eerste instantie om een HR handboek te herschrijven (en deze o.a. te toetsen aan de Zambiaanse wetgeving...kom ik later op terug staan nl. bijzonder grappige bepalingen in). De deadline hiervoor is echter vastgesteld op 3 maart! Dat betekent dat ik vanaf afgelopen maandag tot en met 3 maart precies vier weken heb om de klus te klaren, aangezien ik ook nog een week introductie training heb.

Ik werk hiervoor samen met 2 counterparts van de finance & administration unit, zij moeten het werk en kennis uiteindelijk over nemen. Dit is de stafafdeling waaronder de beveiliging, receptie en dus ook HR valt. Hier werken twee Zambiaanse heren. Met het hoofd van de afdeling, Matthews, en de directeur, Mary Jo, heb ik het projectplan geschreven. Communicatie is af en toe moeizaam, naar mijn idee omdat Engels voor geen van allen de moedertaal is. Mijn counterpart denkt daar anders over, hij praat nl. ook nogal snel en binnensmonds/hand voor zn mond, maar dat ligt dus echt niet aan hem... sure. De directeur klaagt er ook bij hem over, zij komt uit Uganda, maar nee hoor het ligt echt niet aan hem. Dat zorgt dus af en toe voor misverstanden en hij vindt het af en toe, volgens mij, flink irritant dat ik blijf doorvragen totdat ik hem begrepen heb.

Een vervolgstap zou kunnen zijn om een framework van de HR manual te maken voor de diverse landenkantoren (Pelum RD is het HK voor 10 landen in zuidelijk Afrika) en een aangepaste versie te maken voor Pelum Zambia. Vervolgens de HR manuals te implementeren bij zowel Pelum RD en Pelum Zambia. Doordat ik nu al de inhoud (mede) laat bepalen door de heren van deze afdeling, zal de implementatie van dit document niet zo’n grote klus zijn bij Pelum RD. Als derde extra klus is de wens om de kennis te delen (bv. door workshops/trainingen) met de memberorganisaties van Pelum Zambia (13 leden). Allemaal zaken die onwijs interessant zijn en ook goed passen met mijn werkervaring bij Randstad. Anderzijds toch wel een ambitieus verzoek om in 6 maanden af te ronden. In elk geval heb ik de opdracht in stukjes gehakt en richt ik mij nu op het herschrijven van het HR handboek voor Pelum RD. Ondertussen zien we wel weer verder wat we kunnen oppakken.

Ik werk op het hoofdkantoor (lees: vrijstaande woning met grote tuin en leeg zwembad) . Daar heb ik een kamer voor mijzelf met uitzicht op de mooie tuin. Alle ramen hebben hier tralies voor de ruiten i.v.m. de veiligheid. Op dit kantoor heb ik ook gewoon een computer tot mijn beschikking met een redelijk betrouwbare internetverbing. Uploaden en downloaden moet je beperkt houden, dat gaat van de maandbundel af. Op het kantoor werken 4 medewerkers, 1 andere VSO volunteer, de directeur en nog een viertal aantal collega’s voor het onderhoud van de tuin, beveiliging, chauffeur en receptie. En toch moet er een flink uitgebreid handboek komen, o.a. omdat het framework voor alle leden handig kan zijn, maar ook omdat dit blijkbaar door veel funders gevraagd wordt.

We beginnen ’s ochtends om 8 uur en lunchen rond half 2...dat is een lange rit. Vervolgens werken we door tot 5 uur. Mijn wandeltocht van en naar het werk duurt zo’n 40 minuten, dus meestal ben ik rond 6 uur thuis. Omdat het best een stukje uit het centrum ligt, wordt er voor de lunch gezorgd door Beauty, schoonmaakster/receptioniste/kok. De lunch bestaat uit rijst of nshima (lokaal erg populair), met vlees/vis/ei en wat groenten (soms ondefinieerbaar wat ik eet, maar smaakvol).

Al met al weer een heel verhaal en kan nog wel even doorgaan, dat doe ik maar een volgende keer. Hoop dat jullie zo voldoende beeld hebben van mijn werk bij Pelum?!

Liefs, Vera

  • 02 Februari 2011 - 10:48

    Jeske:

    Wow, klinkt geweldig! En deadlines in Afrika zijn volgens mij nooit hele hard ;-), dus dat komt wel goed. Klinkt in ieder geval ook echt als interessante klus, en ook wel prima werkomgeving! Gelukkig heb ik inmiddels ook een mooi kamertje met uitzicht over het park en 4min lopen van huis, alleen jammer dat het niet in Afrika staat.. :-). Geniet ze daar!!

  • 02 Februari 2011 - 12:28

    Susanne:

    Sporten is dus niet echt nodig met 2x 40 minuten lopen :)
    Ben benieuwd naar je verhalen over de Zambiaanse wetgeving. Je hoeft je in ieder geval niet te vervelen.

  • 02 Februari 2011 - 19:10

    Carla.:

    Hai Vera, allereerst bedankt voor je mailtje hoor! Wij kregen ook net een mailtje van Nico en Saskia binnen ,ook toevallig hé!Weer een heel verhaal wat je hebt geschreven en ik zal het op mijn gemak nog eens over lezen! heel interessant want je allemaal mag doen daar zeg! Mag ,tussen aanhalingstekens hoor! loop je dat stuk in je eentje?? Is dat dan wel veilig? Wel fijn dat je het naar je zin hebt hoor! Hier verder alles goed! Luc heeft vanavond een vergadering in Breda en M&H zijn ook weer terug uit Parijs en ik ga ze zo even bellen! A&B komen zondag weer thuis uit Amerika. Nu, meis, ik blijf je volgen hoor! Heel veel liefs, Carla,xx

  • 04 Februari 2011 - 08:15

    Gaby:

    Het zit in je bloed: overal waar je ook komt, werk je hard. En die dagen klinken wel heftig met zo'n lange ochtend. Zijn je collega's wel gezellig of is er een andere werkcultuur?
    Het project klinkt gaaf. Zal stoer zijn om dan ook echt het resultaat van je werk te kunnen zien. Succes!!

  • 05 Februari 2011 - 16:41

    Rebecca:

    Klinkt allemaal goed! Ik ben heel erg benieuwd naar alle verhalen de komende tijd.

    Wij gaan over 2,5 week verhuizen en hadden dan dus buren geweest als jij niet in Afrika zou zitten :)

    Heel veel plezier nog daar!

  • 08 Februari 2011 - 06:21

    Andra:

    Hey nichtje,

    Wees maar niet bang: ik ben NIET getrouwd in Las Vegas ;-) haha. Wat on-wijs gaaf om te lezen waar je allemaal mee bezig bent! Op mijn nachtkastje liggen stapels boeken over sustainability in derde wereldlanden, dus ik ben zeer geinteresseerd in je reis en zal je verhalen vanaf nu op de voet gaan volgen! Heb je toevallig al brood op wat zij zonder oven maken? Zo ja, zou je het recept naar mij door kunnen mailen.. dat is zulk lekker brood ;-)

    Lfs x

  • 08 Februari 2011 - 18:36

    Boukje Huisman:

    Hoi Vera,

    Wat grappig om je verhalen te lezen, ik zie mezelf ook weer rondlopen en rondrijden in Lusaka. Waarschijnlijk zou ik er niets meer van herkennen, het is al zo lang geleden. Nshima heeft mij nooit echt kunnen bekoren maar verder herinner ik met dat ik daar lekker heb gegeten, op de markt was van alles te koop. En er is nu zelfs een Spar, las ik in je verslag!
    Ik ben weer begonnen met Engels, een geheel nieuwe groep en ook een nieuwe docent. Daar moet ik nog wel wat aan wennen.
    Groet,

    Boukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 28 Nov. 2010
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 31159

Voorgaande reizen:

17 Januari 2011 - 31 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: