Rustig weekje in Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu Rustig weekje in Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu

Rustig weekje in Lusaka

Door: veraroos

Blijf op de hoogte en volg Vera

09 Februari 2011 | Zambia, Lusaka

Hoi,

Allereerst: smsjes uit Nld komen regelmatig niet meer door op mijn Nederlandse telefoon, dus als je geen reactie krijgt dan weet je waar het doorkomt.

Afgelopen week is het een rustige week geweest en gelukkig al een stuk mooier weer. Dus dat betekent dat ik lekker in het zonnetje van en naar het werk loop en tussen de middag vaak nog buiten kan zitten, in de hoop wat bruiner te worden....

Vorige week vrijdag ben ik voor het eerst naar de Nederlandse maandborrel geweest in cafe ChitChat. In totaal wonen er tenminste 450 Nederlanders in Zambia, waarvan er zo’n 50 op de borrel waren. Met sommige van hen spreek ik af en toe af voor eten/drankje of om te sporten.

Zaterdagochtend ben ik weer naar Zumba geweest en daarna moest ik helaas boodschappen doen. Dat blijkt een flinke klus te zijn op zaterdagmiddag omdat het dan vreselijk druk is in de supermarkt. Geen extra kassa open bij de derde in de rij of gratis boodschappen mee naar huis...was het maar zo’n feest. Ik heb ruim een half uur voor de kassa staan wachten en mocht vervolgens bijna 50 euro afrekenen voor zo’n 2 dagen eten! Ik was gewaarschuwd, maar het was toch schrikken.

’s Avonds kwamen vier VSO collega’s bij me eten en zijn we daarna naar een optreden/fund raising geweest van Zambianse bands in Alliance Francaise. Foto’s zal ik binnenkort aan mijn blog toevoegen, wat een geweldige muziek, dans en acrobatiek. En daarna weer een drankje gedronken met een hele groep bij cafe Kalahari. Derde avond op een rij met gezelligheid en drankjes, ik vermaak me prima!

Zondag was een rustig dagje. Ben de dag begonnen met het knippen van het haar van een VSO collega met een huis, tuin en keukenschaar. De kappers zijn hier niet gewend Europees haar te knippen (of je moet een vermogen neertellen bij een kapper die de ervaring wel heeft), dat ze liever de gok nam door iemand te nemen die nog geen enkele eravaring ermee heeft...het is nog gelukt ook. Ben nl. vanavond bij haar uitgenodigd om te komen eten, dus als ik dat overleef wat ik zeker dat ze er blij mee is.

Sinds zondag ik mijn huisgenoot ook weer thuis, hij was de afgelopen drie weken maar een paar dagen in Lusaka. Komend weekend hebben we gelijk leuke plannen. Samen met een grote groep VSO’ers gaan we naar Livingstone. We kunnen meerijden en overnachten bij de VSO’ers, iedereen is erg gastvrij. Zelf hebben we in de afgelopen weken ook al vier logees gehad. We gaan daar uiteraard naar de Victoria watervallen kijken en er blijken ook baby neushoorntjes te zijn. Ik kijk er erg naar uit. Ook omdat ik dan eens de stad uit ben en eindelijk wat van Afrika te zien krijg. Ik hoop jullie volgende week dan ook mooie foto’s hiervan te kunnen laten zien!

Veel groetjes,
Vera

  • 09 Februari 2011 - 16:03

    Carla:

    Hai Vera, leuk, ga net op de computer en gelijk jouw verslag binnen en gelijk zitten lezen! Wat leuk dat je ook nu met anderen iets kunt gaan bekijken! En wat een mooie foto's van je huisje zeg! Ik kom net thuis en ben met onze lease-hond Tecky heerlijk naar het meer wezen lopen! Het is nu echt lente buiten en de sneeuwklokjes en zelfs al crocussen staan in de voortuin te bloeien! Wij kunnen natuurlijk nog wel wat krijgen, maar dit zonnetje hebben wij weer gehad! Meis, fijn om goede berichten van je te lezen en leuk dat je ook met An aan het mailen bent! Die het heerlijk in Amerika hebben gehad!( En niet getrouwd hé?)Micha en Han hebben het in Parijs ook fijn gehad , zij kwamen zondag met een heleboel foto's hier op de koffie.Met Nico en Sas ook alles goed hé? Ik weet niet of zij al weer terug zijn in Holland, horen wij nog wel! Nu, blijf genieten en wanneer komt Roeland naar je toe?Ik blijf je volgen hoor! Heel veel liefs en een dikke kus, Carla,xx

  • 09 Februari 2011 - 17:10

    Kim:

    Hallo Vera,
    Een ongebruikelijk bericht maar kan het altijd proberen. Ik ben een jonge (23) filmmaker die een nieuwe documentaire gaat maken. 25 fabruari vertrek ik voor 3 weken naar Zambia om research te doen. Het geld dat we van de omroep hebben gekregen om research te doen is niet veel. We zijn dus eigenlijk (om maar met de deur in huis te vallen) op zoek naar een slaap plek voor 12 dagen. (eerst 4 dan even niet want we gaan naar chibale en dan de rest) Nou lees ik dat je in contact bent me andere nederlanders die in Zambia wonen. Heb je misschien een idee of iemand of jijzelf een slaapplek vrijheeft voor 2 mensen. We zouden heel erg geholpen zijn.

    Vriendelijke groet,
    Kim Brand

  • 09 Februari 2011 - 17:10

    Kim:

    Je kan mij mailen op kimbrandmail@gmail.com

  • 09 Februari 2011 - 19:32

    Ronald&Sandra:

    Het klinkt allemaal alsof je je draai gevonden hebt! Al connecties gelegd, ervaring in de supermarkt opgedaan en kennis gemaakt met een wellicht nieuw beroep, kapster!
    Hopelijk zie je de babyneushoorntjes ook nog!

    Succes en we wachten je verdere belevenissen met enthousiasme af!

  • 09 Februari 2011 - 21:07

    Nico En Sas:

    Veer wordt jij mijn nieuwe rob peetoom haha! Leuk hoor wat je allemaal doet. En afrika is prachtig, helaas morgen weer terug naar holland. Je moeder zei al dat het nat en grijs is. Heb nu zo'n zomergevoel! Kus

  • 09 Februari 2011 - 22:05

    Yvonne:

    Hey Vera,
    Bij Livingstone kun je ook een fietstochtje maken, dat is superleuk. Een gids uit een plaatselijk dorpje komt met een aantal jongens op fietsen naar de plek waar je afspreekt (bij ons was dat de camping). De gids neemt je mee met de fiets (de jongens blijven achter) en vertelt je veel over het leven in de dorpjes en de omgeving. Tussendoor stap je ook af om een kijkje te nemen in een schooltje, het dorpje en kennis te maken met de plaatselijke bevolking. Als het mogelijk is, zou ik het zeker doen. ;-)
    Veel plezier daar!

  • 10 Februari 2011 - 01:29

    Paul Knappe:

    Mooi!! neushorens kijken! het wilde life hier is beperkt tot kakerlakken, spinnen, muizen en ratten (en een verdwaalde aap)... ;-)
    Goed om te lezen dat je al zo lekker aan settelen bent en je nieuwe vrienden aan het maken bent! Is belangrijk dat je jezelf goed voelt! Hoop dat je placement inhoudelijk ook goed (gaat) uitpakken!! Greets, Paul

  • 10 Februari 2011 - 09:35

    Christian Roos:

    Hoi Vera,
    leuk om weer van je te lezen. Ik kijk uit naar de (ongetwijfeld) mooie foto's die je gaat schieten.
    Ik zit nu in de afstudeerfase van mijn opleiding. Zit nu dus ook vanaf school je verslag te lezen...;-)
    Heel veel plezier daar. Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt!!

    groetjes,
    Christian

  • 10 Februari 2011 - 14:50

    Jannechien:

    Haai,
    Een vrouw met vele talenten, daar hebben ze iets aan in Zambia :-)Alleen.... wie gaat nu straks jou haar knippen?
    Liefs

  • 10 Februari 2011 - 14:55

    Oma En Marga:

    Hoi Vera,

    Vanmiddag een paar uurtjes bij oma en natuurlijk even op je site gekeken. Oma is blij dat je zo geniet en een heel fijn weekend gewenst en wat oma betreft: "tot volle maan".

    liefs en kusss van oma en mama

  • 10 Februari 2011 - 14:57

    Marga:

    Jannechien, maak je maar geen zorgen, de kappersschaar zit al in mijn toilettas. En 8 mei kom ik naar Lusaka om Vera's haar te knippen ;-)

  • 10 Februari 2011 - 16:33

    Sanne Heuveling:

    Leuk om je verhaal te lezen. Wat een andere wereld!
    Ben heel benieuwd wat je allemaal voor VSO gaat doen en oppakken maar moet heel eerlijk bekennen dat ik je andere verhalen nog moet lezen dus dat ga ik eerst even doen :)
    Veel plezier en succes.

    Groeten Sanne

  • 11 Februari 2011 - 09:14

    Lé:

    Hi Veer!

    Klinkt erg gezellig al die Afrikaanse avondjes en borrels... en dat 3 avonden in zo'n korte tijd... de FRANK is er niks bij ;-)

    Heel fijn dat er zoveel leuke mensen wonen waar je 'n drankje mee kunt doen, kunt sporten of zelfs nog niet ontdekte skills kunt gebruiken hahahaha Gaat zij nu ook jouw haar doen??!! :-p

    Geniet ervan en denk vooral niet aan het regenachtige, saaie weer hier als je lekker door het zonnetje loopt!!!!

    Dikke kus

  • 11 Februari 2011 - 18:03

    Marian De Haan:

    ja, heus, de moeder van Iris bij de reactie's. Ik had vanavond ineens een braine-wave en bedacht dat jij wellicht een reisverslag op deze site zou hebben (we volgen een nichtje in Zuid Amerika) en dat klopt. Dus wij gaan ons ook op de hoogte stellen van jouw avonturen in Afrika! We wensen je een hele fijne tijd. Rob en Marian de Haan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 28 Nov. 2010
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 31154

Voorgaande reizen:

17 Januari 2011 - 31 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: