Weekend in Livingstone - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu Weekend in Livingstone - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Vera Roos - WaarBenJij.nu

Weekend in Livingstone

Door: veraroos

Blijf op de hoogte en volg Vera

15 Februari 2011 | Zambia, Lusaka

Het is echt heel leuk om te ervaren hoe gastvrij de VSO'ers naar elkaar zijn. Vrijdag zijn we einde van de middag met een collega VSO meegereden naar Mazabuka. Dat ligt op ong. 2 uur rijden van Lusaka. Voor 19.00 uur moet je echt zorgen dat je op je plek van bestemming bent, omdat het daarna heel snel donker wordt en de wegen niet verlicht zijn. In Mazabu wonen nog een aantal VSO'ers en die hebben voor ons een heerlijke braai gemaakt. Tig salades en voldoende vlees en vleesvervangende producten (omdat veel VSO'ers vegetarisch zijn). Uiteindelijk waren we met een man of 15 en was het een en al gezelligheid. We wisten nog niet waar we die avond zouden slapen, dat regelt zich daar te plekke wel. We konden met z'n vieren bij een Italiaanse expat terecht, die in een lekker groot huis met 3 badkamers. Daar stond ook een pooltafel, dus zelfs nog een potje gespeelt en bijna gewonnen....als ik niet na de zwarte bal ook de witte erin had getikt :-(

De volgende ochtend al weer vroeg op pad nadat we ontbijt geserveerd kregen bij de VSO'ers thuis. Het volgende stuk van vier uur hebben we bijna in 1x gereden en begin van de middag waren we in Livingstone. Door deze rit heb ik een beter beeld van Zambia gekregen. De wereld buiten de stad is hier ook echt een wereld van verschil. De meeste mensen wonen hier in de ronde hutjes met een dak van stro. Ze moeten kilometers lopen voor water, boodschappen, school enz. Dat heeft veel indruk op me gemaakt.

Wat een heel gaaf gezicht is als je naar Livingstone rijdt, is dat je van ong. 40 km. afstand de 'rook' van de waterval ziet! We mochten de auto van Helen lenen en samen met Roland en Annie zijn we direct doorgereden naar de Victoria watervallen. Nog wel zo slim geweest om m'n bikini aan te trekken, paraplu en poncho mee, want we zouden echt zeiknat worden, was ons voorspelt. Toen we daar aan kwamen was het echter zulk mooi weer, dat ik de paraplu en de poncho maar in de auto heb gelaten. De eerste 25 meter zijn we inderdaad droog gebleven en daarna begon het zo flink te regenen (dachten we...) dat het geen zin meer had om terug te gaan naar de auto voor de poncho en paraplu. Echter de regen was geen regen, het was de 'spray' van de waterval. Het was daardoor helaas lastig om de waterval goed te zien, gelukkig heb ik alsnog wat mooie plaatjes kunnen schieten. We zijn een heel stuk langs de watervallen gelopen (die zijn 1,5 km. lang!!!) en al die tijd werden we 'nat geregend' door de waterval. Toch fijn dat ik mijn rode bikini aan had...beetje jammer dat het t-shirt wit was (schaam schaam).

's Avonds waren we uitgenodigd voor het afscheidsfeestje van een VSO collega en tussendoor hadden we nog wat tijd om een hapje te eten. Aangezien er een heel goede Italiaan is in Livingstone (leerwerktraject voor lokale jongeren) heb ik een heerlijke steenovenpizza op! We wisten wel dat er 's avonds bij het feestje eten zou zijn, maar ik laat toch geen echte pizza aan me voorbij gaan. Het feestje leek op een traditioneel Hollandse verjaardag, lekker (NOT) met zn allen in een kringetje. Daarna ben ik met het Australische stel waar we bij sliepen nog een kroeg in geweest. Livingstone is echt heel anders dan Lusaka, het is een klein stadje vol met backpackershostels en kroegjes dicht bij elkaar.

De volgende morgen kregen we weer een heerlijk ontbijt, we hebben met z'n allen pannenkoeken klaargemaakt en die uiteraard waren binnen no time op. Iets na 12-en aan de terugreis begonnen en 6 uur later waren we weer terug in de stad. Daar hadden we weer een afscheidsfeestje van een andere VSO collega en dat werd weer gevierd bij het Indiaanse restaurant waar ik inmiddels al 3x ben geweest. Je krijgt daar de daghap (3 veschillende vegatarische curry's die per dag wisselen) voor 25.000 kwacha, oftewel nog geen vier euro! Tussendoor nog bijgekletst met de hele familie die thuis gezellig bij elkaar zaten, toch raar om daar dan niet ook bij te zijn.

Tot mijn grote verbazing en verrassing stond gisteren bij thuiskomt een mooie bos rode rozen, een lief kaartje en een heel grote chocoladereep voor me klaar....Happy Valentine. Had mn lief toch mooi geregeld via mn huisgenoot, echt super leuk.

Komende week hoop ik verder te komen met de HR manual, maar de afspraken voor vandaag zijn weer volgens Afrikaans schema (oftewel ik heb nog niemand gezien en gehoord op eigen initiatief). Maar ik ben ondertussen maar met een opzet voor het HR survey gestart die ik deze week wil uitzetten. Volgende week ben ik op Induction Training voor VSO dus dan ligt de boel waarschijnlijk stil. Al met al een bijzonder (leerzame) ervaring!

Veel groetjes,
Vera

  • 15 Februari 2011 - 07:39

    Jimme:

    Weer een mooi verhaal. En weer zo jaloers :) Het versterk mijn permanent aanwezige reis kriebels als ik deze verhalen hoor. Maar altijd leuk om te lezen. Keep it coming! En veel plezier daaro!

  • 15 Februari 2011 - 07:51

    Loes:

    Hoi Vera!

    Wat leuk om te lezen je verhalen! En wat lief van die bos rozen..! Volgens mij komt er iemand uit Den Haag ook richting Zambia met VSO, Sanne Cransberg geloof ik? Ik hoorde vrijdag iets van een afscheidsborrel om die reden.. Dus nog meer gezelschap? Veel plezier daar verder!

    Groetjes Loes

  • 15 Februari 2011 - 09:06

    Marloes Harbers:

    Hé Vera!

    Wat een fantastische verhalen en foto's!!! Vraag me wel af of je nu eigenlijk naar Zambia bent gegaan voor VSO of om ieder dag heerlijk te genieten van feestjes, etentjes en uitjes hahahaha. Heerlijk hoor!!!

    gr Loes

  • 15 Februari 2011 - 09:21

    Jeske:

    Jaaaa mooi weer! Bij Vic Falls ben ik ook geweest, maar ik hoorde je niet over adrenaline-activiteiten...? Heb daar zo'n gorge swing gedaan, supergaaf! Leuk om je verhalen te lezen!

    Doeg, Jeske

  • 15 Februari 2011 - 13:11

    Janneke:

    Ha Vera,
    Wat een geweldig avontuur: veel nieuwe mensen ontmoeten een nieuw land leren kennen en ervaren, wat reizen en tussendoor ook nog een leuke opdracht doen!

    Keep up the good life!
    Groet Janneke


  • 15 Februari 2011 - 14:02

    Marjolijn:

    Hee Vera,

    Wat klinkt het te gek zeg. Enne bij mij is het eindelijk officieel, 12 maart vlieg ik naar Namibie, dus een date in Lusaka gaan we zeker regelen!!

    Groetjes Marjolijn

  • 15 Februari 2011 - 18:55

    Martine:

    ik wil ook in bikini, in de zon, in de regen, in de kroeg, bij de italiaan en chocola toe. poehee

  • 15 Februari 2011 - 18:58

    Sas:

    Hi veer mooie verhalen weer en wat Lief van die blumen! Zijn die watervallen bij livingstone groter dan bij Iguazu? X

  • 15 Februari 2011 - 21:24

    Christian Roos:

    Wat een schitterende foto's en echt super romantisch die bloemen!!

  • 16 Februari 2011 - 11:04

    Petra:

    bonuspunten voor Roeland! En vooral die eerste foto van de falls is echt waanzinnig..... zucht.... blijf genieten!!

  • 16 Februari 2011 - 16:10

    Gaby:

    Wat super lief van hem!!
    Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt. En tja, van die gastvrijheid kunnen wij hier nog wat leren soms. Ben benieuwd naar de volgende update! xx

  • 16 Februari 2011 - 20:19

    Corrie:

    Hoi Vera,

    Eindelijk op m'n gemak je reisverslagen gelezen. Wat fantastisch wat je allemaal meemaakt . Zoals je misschien wel weet heb ik m'n enkel gebroken dus kom ik alleen maar boven om te slapen maar nu gaat het wat beter en ben ik maar eens achter de computer gaan zitten om alles te lezen. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en kijk uit naar je volgende verslag.

    Lieve groeten van Corrie

  • 18 Februari 2011 - 11:40

    Carla.:

    Ha lieve Vera,
    wat enig wat je allemaal daar doet zeg! Het is meer vakantie houden dan werken volgens mij! Maar ook dat is leuk om mee te maken hé?Wat een leuk idee van Roeland om je op deze manier te verrassen zeg! Jouw eigen Valentijn ,niet waar?Gister was het hier heerlijk zonnig weer maar vandaag is het koud! Luc en ik zijn een paar dagen vrij en gister een wandeling rond de Reeuwijkse plassen gemaakt, heerlijk hoor!Ik heb net de vioolen in de tuin gezet ,krijg je echt een voorjaarsgevoel hé? Blijf jij daar ook maar lekker genieten en wij blijven je volgen hoor!Een lieve groet uit Alphen en een dikke kus van Luc en Carla,xxxx

  • 18 Februari 2011 - 17:49

    Jil:

    Heeee reizend veertje,

    Nou das nog eens heel andere koek daar zeg, nat worden van wolken, die eigenlijk geen wolken zijn...dat zou hier ook wel eens wat zijn, trekken we gerust een rode bikini en shirt voor uit de kast, haha...hee maar echt fijn dat je t zo naar je zin hebt, je hebt volgens mij genoeg afleiding om je niet druk te maken over allerlei afrikaanse werktempo's ;-) We gaan hier de schoorsteen van het dak trekken dit weekend, dus zijn we toch ook beetje als jij in de 'wolken'.

  • 20 Februari 2011 - 01:39

    Hanneke:

    He Vera!
    klinkt echt helemaal super, lijkt wel een echte vakantie ipv een werkervaring... hahaha.
    Je geniet er wel van zo te horen?
    En zo hoort het ook!
    Foto´s zien er ook heel mooi uit!
    Hou je het een beetje uit qua warmte / luchtvochtigheid daar?
    Wij zitten nu in Iguazu, ook bij de watervallen, we gaan morgen en we hebben er zin in!!
    Zal mijn bikini en poncho inpakken :-)

    PS super lief hoor, dat Valentijnskado van Roel!!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 28 Nov. 2010
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 31155

Voorgaande reizen:

17 Januari 2011 - 31 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: